2014. február 23., vasárnap

Ötödik fejezet

Az utcák üresek voltak, csak az erős és bőséges hó zuhogott az égből nagy sebességgel. Kabátomat szorosan magamhoz ölelve sétáltam, miközben remegtem a hidegtől, számolva a másodperceket, amíg végre otthon lehetettem a meleg ágyamban. Hosszú nap volt, és a fejfájásom visszatért. Éppen futni kezdtem volna, hogy meggyorsítsam az utamat, amikor hallottam valakit, amint a nevemen szólít.

„Rose! Hé, Rose, várj meg!”

Hát ez meg ki lehet? Megfordultam, és a nagyon vonzó James-t találtam magam előtt. Magas volt, piszkosszőke hajjal és tengerkék szemekkel. Nagyon izmos volt, és körülbelül 24 éves.

„Ó, szia, James. Mit csinálsz te itt?” csodálkoztam.

„Erre sétálok a vonathoz hazafelé. És te?”

„A lakásom csak néhány sarokra van innen, általában én is erre sétálok.”

„Ó, király. Mostantól együtt kellene mennünk” mondta, miközben rám villantott egy aranyos mosolyt. James mindig egy kicsit kínosan viselkedett velem, de aranyos volt.

„Rendben, jó lenne,” mondtam, miközben a lakásom felé indultunk. Elég közel mentünk egymáshoz, hogy a vállunk időnként egymáséhoz érjen. A korábbi bámulása miatt azt vártam, hogy a Harry-vel való beszélgetésemről kérdezgessen, de szerencsére nem tette.

„Szóval, még csak most kezdtél dolgozni a Wickendale-ben és Ms. Hellman már most úgy tűnik, mintha kedvelne,” mondta James. „Nem gondoltam volna, hogy képes lenne bárkit is kedvelni.”

„Hé, ne lepődj meg ennyire. Nagyon kedvelhető személyiség vagyok.”

James kuncogott, és ez volt az egyik legjobb nevetés, amit valaha hallottam.

„Egyáltalán miért gondolod, hogy kedvel engem?” csodálkoztam.

„Nem tudom,” mondta, miközben látszott a lehelete a hideg levegőben. „Talán nem is kedvel téged, hanem csak egy kicsit kevésbé utál, mint mindenki mást.”

„Ezt most bóknak vegyem?” csodálkoztam.

„Igen, annak szántam,” nevetett.

Ez a beszélgetés csak nevetésekből és mosolyokból állt, ezért eldöntöttem, hogy kedvelem James-t. Megnyerő volt és kedves.

A hideg levegő és a jeges hópelyhek elérték a bőrömet, amitől reszketni kezdtem a sötét ég alatt.

„Fázol?” kérdezte.

„Nem, jól vagyok.” hazudtam.

„Tessék, vedd fel a kabátom.” ajánlotta fel, és már le is vette magáról a ruhadarabot.

„De akkor te fogsz fázni!” tiltakoztam.

„Nem, megleszek nélküle.” Már rá is terítette a vállamra a meleg ruhát. Megnyugodtam, miközben felmelegedtem jó illatú ruhájában. De amikor ő is reszketni kezdett, bűntudatom támadt.

„Tessék,” mondtam, és kinyújtottam a kabátot, hogy mindkettőnk vállára ráférjen, közel hozva minket egymáshoz. Így még melegebb is volt. Miután egy darabig csendben sétáltunk, nem kínos csendben, hanem megnyugtató csendben, James megszólalt.

„Hát, az állmás arra van. Azt hiszem, itt elválnak az útjaink,” mosolygott.

„Rendben, majd találkozunk. Ó, és itt a kabátod…”

„Tartsd meg. Csak hozd el holnap a munkába, megleszek már, amíg hazaérek.”

Ránéztem egy pillanatra, gondolkozva, hogy vitába szálljak-e vele arról, hogy hol legyen a kabátja az este hátralevő részében. De úgy döntöttem, nem teszem.

„Oké, köszönöm.”

„Nincs mit. Holnap találkozunk.”

„Rendben. Jó éjszakát, James.”

„Jó éjt, Rose.”

És akkor befordult a sarkon, és a másik irányba indult, én pedig egyedül sétáltam tovább hazafelé.

*

A mai nap elég könnyű volt. Senkinek nem esett bántódása, mint tegnap, és csak én és Lori voltunk pillanatnyilag az irodában. Kicsomagoltam néhány kelléket, és takarítottam a szobában hogy eltöltsem az időm, de ez nem volt elég ahhoz, hogy elterelje a gondolataimat a tegnapi napról.

Tudtam, hogy Lori már időtlen idők óta itt dolgozik, ezért valószínűleg válaszolni tudna a kérdéseimre. Tudtam, hogy ez a hely sötét, úgy értem, nyilván egy elmegyógyintézetben voltunk bűnözőkkel, de mégis féltem, hogy vajon mennyire ijesztővé válhat még. De a kíváncsiságom felülmúlta a félelmemet. Amikor Lori éppen papírmunkákat csinált az asztalánál ülve, eldöntöttem, hogy megkérdezem, bár egy kicsit ideges voltam.

„Hé, Lori?”

„Igen, kedves?” válaszolt édesen.

„Ömm… hát, igazából tegnap egy kicsit felfedezni voltam, és láttam öm, egy ajtót az épület másik részében. Ezért csak elgondolkodtam… Mi lehet az a C szárny?”

Lori abbahagyta az írást és teljesen csendben volt. Megfagyott. Így maradt egy hosszú másodpercig. Már majdnem megkérdeztem, hogy jól van-e, amikor felém fordult a székén ülve. Nagyot sóhajtott, és tudtam, hogy a válasza nem vezet majd semmi jóra.

„Rose, hadd magyarázzak el neked valamit.”

Bólintottam, és vártam, hogy folytassa.

„Nagyon sok ember van ezen a világon, érted? Millió és millió ember. Sokan közülük jó emberek. Vannak ápolónők, keresztények és önkéntesek. Minden nap történnek jócselekedetek. Bizonyos emberek kinyitják az ajtót mások előtt, bókolnak nekik, vagy felszedik a szemetet az utcán. Normális, mindennapi jó emberek. De ahogyan nagyon sok jó ember van, ugyanúgy létezik sok rossz ember is. Emberek, akik gyilkolnak, akik erőszakosak, emberek, akik önzőek és kapzsik.” Szünetet tartott, hogy megbizonyosodjon róla, figyelek-e még. Figyeltem.

„Szóval, sok ember jó, és sok ember rossz. De ha belegondolsz, vannak néhányan, akik különösen tiszták és jó szándékúak. Elszánt emberbarátok, ilyesmi, akik messzemenően jók és abszolút minden tőlük telhetőt megtesznek a másikért, mint például Gandhi. De még egyszer, a másik oldalon is vannak emberek. Szadisták, akik mindent megtesznek azért, hogy szenvedést okozzanak másoknak. Ezek az emberek lennének bezárva a C kórházi szárnyban.”

Vártam, hogy tovább magyarázzon.

„Őrült, megháborodott emberekről beszélek. Még csak nem is emberek, inkább állatok, akiknek soha nem kellett volna a világra jönniük. Beteg, nagyon beteg dolgokat csináltak, mint például megnyúzni nőket, mintha jelentéktelen vétség lenne. Dolgok, amik minden képzeletet felülmúlnak, dolgok, amik megsebeznének téged örökre, ha csak hallanál róluk. Az elméjük egy olyan sötét helyre került, amit nehéz lenne egyáltalán megérteni nekünk. Majdnem olyan, mintha ördögi démonok birtokolnák őket, de már próbáltunk hívni papokat. Nem segített.”

„Hű,” vettem egy nagy levegőt, és az agyam tudat alatt elgondolkozott, miféle tettekről lehet szó.

„Rose,” mondta, komolyan nézve rám. „Ne menj oda többé. A legjobb biztonsági rendszer zárja be az undorító szörnyeket. De akkor se menj a közelébe a C szárnynak.”

Bólintottam. „Mennyi beteg van ott bent? Van valami, amivel próbálják meggyógyítani őket? Gyilkoltak már meg alkalmazottakat?”

„Nos, mivel a Wickendale az egyik legjobb biztonsági rendszerű és legnagyobb területű elmegyógyintézet, emberek a világ minden tájáról kerülnek ide. Betegek, pszichológusok és orvosok is. Nem tudok pontos számokat, de úgy gondolom, néhány száz.”

A szemöldökeim felugrottak meglepetésemben. Több száz ördögi, rosszindulatú, démoni ember volt egy tető alatt velem ebben a percben.

„Vannak emberek, akik segíteni próbálnak nekik és néhányat már meg is gyógyítottak. Lobotómiát és elektrosokk terápiát alkalmaznak, és még más új beavatkozásokat is kifejlesztettek. Bár nem tudom, segített-e egyáltalán. Igazán nem tudok sokat erről, hiszen ez bizalmas információ. És arról, hogy meggyilkoltak-e bárkit is, fogalmam sincs. Valószínűleg nem. A biztonsági rendszer különösen erős, elég jól tartja bezárva a betegeket. Ez minden, amit tudok.”

Csak bólintottan újra, próbálva feldolgozni a hallottakat. Megpróbáltam elképzelni, milyen bűncselekményekről lehet szó, de semmi nem jutott eszembe, ami megegyezne Lori leírásával. Talán jobb is volt nem gondolni rá. De nem tudtam mást, csak gondolkozni, tudat alatt is próbálva egy választ formálni az ismeretlenre. Mert utáltam nem tudni dolgokat.

Lori valószínűleg látott valamit a szememben, amiről nem is tudtam, hogy ott van, amikor megnyugtatni próbált.

„De Rose, ne aggódj. Nincs lehetőség, hogy azok az emberek egyáltalán az ajtót megközelítsék. Biztonságban vagyunk. Semmi ok nincs a pánikra.”

Bólintottam, bár nem féltem vagy aggódtam, a betegek kiszabadulása miatt. Csak attól féltem, hogy ezek az emberek, akiket leírt, valóban léteznek. De csak megráztam a fejem, próbálva megszabadulni a félelmetes ötletektől.

„Egyébként is, hány óra van?” kérdeztem, hogy témát váltsak.

„Dél van.”

„Ó, ne, el fogok késni. Mennem kell felügyelni az ebédnél, később találkozunk.”

Lori bólintott, majd kiléptem az irodából a sokkal hidegebb folyosóra, ami szinte üres volt. Az egyetlen zaj a visszhangzó lépteim voltak, és néhány messzi sikoly. De ahogyan a hosszú folyosón sétáltam az étterem felé, a szívem egyre gyorsabban kezdett dobogni. A tenyerem izzadni kezdett és gyorsabban sétáltam. Ez mind nem volt tudatos, és nem voltam biztos az okában. De gondoltam, talán van valami köze egy bizonyos rekedt hangú bűnözőhöz, aki éppen rám várt.

Végre elértem az éttermet, ahol már nagyobb hangzavar volt, de nem sokkal. A legtöbb beteg magába fordult, amiért hálás voltam. Hát, a legtöbben, kivéve Harry. Ő sokkal szociálisabbnak és normálisabbnak tűnt, mint a többiek. Harryről beszélve, vajon hol lehet? Néhány másodperc után a szemeim megtalálták a teremben göndör barna haját. Alatta széles vállak, amiken megfeszült az unalmas kezeslábas kék anyaga. Ez biztosan ő volt.

Odamentem és leültem egy vasból készült, kemény székre az asztal másik oldalán, Harryvel szemben és olyan messze tőle, amennyire csak lehetséges, figyelembe véve, hogy mi is történt legutóbb.

Gyönyörű szemeit le sem vette rólam, miközben leültem, ajkai pedig szinte azonnal egy vigyorra húzódtak. Igazából elég aranyos volt, amikor mosolygott, mert csak a jobb oldali gödröcskéje látszódott.

„Hát, csak nem Rose…” Biztosan megfázott vagy valami, mert a hangja még rekedtebb volt mint általában. „…úgy döntött, hogy visszajön még többért, látom.”

Csak nevettem rajta és megráztam a fejem. „Hozd a kártyákat, Harry.”

„Miért nem hoztad te, mikor idefelé jöttél?”

„Nem tudom, elfelejtettem.”

Harry egy nagyot sóhajtott miközben felállt, az asztalra támaszkodva nyomta fel magát, amitől látszott, hogy mennyire izmosak a karjai. Néztem, ahogyan a hátsó asztalhoz ment, ami tele volt értelmetlen társasjátékokkal és persze néhány csomag kártyával, hogy lefoglalja az elmebeteg embereket.

Amikor visszajött az asztalhoz, észrevettem, hogy már nem voltak rajta bilincsek, és nem tudtam eldönteni, hogy ez a tudat megnyugtat-e engem vagy inkább megijeszt.

„Szóval, megint go-fish, hm? Vagy tudsz valami más játékot is?” kérdezte, miután leült.

Egy percig gondolkoztam, próbálva kitalálni valamit. „Mi lenne, ha háborút játszanánk?”

Harry tanácstalanul nézett, mintha próbálna emlékezni a játékra. „Hogyan kell játszani?”

„Huszonkét éves vagy és még soha nem játszottál háborút?” Kérdeztem, és majdnem nevettem.

„Húsz éves vagy és még soha nem szexeltél?” gúnyolódott.

Uhh, annyira ellenszenves volt. Éreztem, hogy ismét elpirulok, amitől még kínosabban éreztem magam. Ez egy személyes téma volt, nem értem miért kellett felhoznia megint. „Abbahagynád ezt? Francba, olyan idegesítő vagy.”

„Hát, csak nem lehetek olyan rossz, hiszen még mindig itt ülsz velem.”

„Nem miattad vagyok itt,” vágtam vissza. „Hanem azért, hogy megállapítsam őrült vagy-e, és többet tudjak meg az áldozataidról.”

Harry megrázta a fejét, amint a szavak elhagyták a számat. „Nem, azért vagy itt, hogy eldöntsd, bűnös vagyok-e vagy sem. Bűnösnek vagy őrültnek lenni két teljesen különböző dolog.”

„Hát, a Wickendale egy hely, ahol mind a kettő van, szóval feltételeztem, hogy a kettő együtt jár a te esetedben.”

Valami, amit mondtam, valószínűleg eltalálta Harry idegeit, valami megváltozott. Mert a szemöldökei összehúzódtak egy komoly kifejezésbe, a hangja elhalkult, és az egész megjelenése valahogyan elsötétült. „Te ne feltételezz semmit rólam, oké? Nem ismersz engem, szóval ne csinálj úgy, mintha ismernél.”

„Miről beszélsz?” kérdeztem.

„Semmi, csak elegem van abból, hogy mindig úgy nézel rám, mintha valami bolond lennék. Mintha sokkal jobb lennél nálam, csak mert én be vagyok zárva erre a helyre. Hát, lehet hogy újdonságot mondok neked, drága, de nem vagy te olyan okos, mint hiszed.”

Megráztam a fejem. „És mi van veled?” tiltakoztam. „Úgy nézel rám, mintha öt éves lennék. Mindig az a hülye vigyor van az arcodon, mintha tudnál valamit, amit én nem, és ezt utálom. És talán tényleg jobb vagyok nálad, mert én legalább nem nyúztam meg három embert!” A hangom a végére sokkal hangosabb volt, mint szerettem volna.

Addigra Harry arckifejezése majdnem megijesztett engem, nagyon dühös volt. „Ha olyan undorító vagyok, miért ülsz itt még mindig? Miért nem mész és csinálod a kibaszott munkád, nem akarok már kártyázni többet.” mondta, eltolva magát az asztaltól és hátradőlve a széken. Oldalra fordította a fejét, mintha nem akarna rám nézni. Az állkapcsát szorosan összezárta, és olyan mérgesnek tűnt, mintha akár sírni is tudna. De tudtam, hogy ha ez igaz lenne, akkor sem engedné, hogy akár egyetlen könnycsepp is kigördüljön a szeméből, nem mutatna ki egy ilyen érzelmet. A düh alatt a szemei szomorúságot hordoztak. Mintha igazán, teljesen meg lenne bántva, össze lenne törve.

És amint felálltam, hogy elsétáljak, bűnösnek éreztem magam. Megbántam bármit is amit mondtam, bár tényleg megérdemelte.

Megráztam a fejem, amikor rájöttem, hogy ez milyen álszentül hangzik. Mindig is kritizáltam az embereket, akik rosszul bántak a betegekkel. Mindig is úgy gondoltam, hogy az embereknek nem szabadna elítélni őket, hanem inkább meg kellene próbálniuk segíteni, és most pont én ellenségeskedtem egy beteggel, akinek talán a leginkább szüksége lenne a segítségre. De Harry valahogyan kihozta belőlem a legrosszabbat, és ez összezavart engem. Néha olyan dühössé tett engem, csak azzal, hogy önmagát adta. Ennek eredményeként amit éreztem iránta, vágy és utálat voltak, egy kínzó kombináció. És nem tudtam, mit tegyek.

Szóval elsétáltam, és hagytam magamat összezavarodva, Harryt pedig dühösen, remélve, hogy holnap talán jobb lesz. Annyira lefoglaltak a gondolataim Harryről, hogy majdnem el is felejtettem visszaadni James-nek a kabátját.

1 megjegyzés: